Gaming

Skyrim Review :

Nintendo Switch versie

Ok, ik weet het, Skyrim is niet de nieuwste game en kwam inmiddels al 6 jaar geleden uit op alle consoles.Maar voor iedereen die deze game nog nooit gespeeld heeft, ga je schamen.

Verhaal
Het verhaal is zo mega uitgebreid, maar laat ik het kort houden. Ineens wordt de wereld van Skyrim aangevallen door focking grote draken. Hiernaast is er een hoop gezeik aan de gang, in de vorm van een oorlog tussen verschillende factions. Jij speelt de dragonborn, die behalve goed kan vechten ook de taal van de draken spreekt. Jij moet de wereld van Skyrim redden van de draken en het kwaad.

W.T.F is Skyrim?
Voor de lezers onder ons die nooit van Skyrim gehoord hebben: deze game is een open world RPG, dus je kunt doen wat je wil. Dus je kunt de main quest doen, je kunt side quests doen, maar je kunt ook rondzwerven om geheime shit te zoeken, zoals wapens en geheime bazen. Je kunt dus soms uren afdwalen omdat je bezig bent met levelen van je character of het inrichten van je eigen huis.

Skyrim speelt zich af in de wereld van Oblivion en is de 5de game in de serie. Maar don’t worry het verhaal staat op zich zelf. In de Switch-versie van Skyrim zitten ook de Dragonborn, Hearthfire en Dawnguard DLC-packs. Dus mocht je geen reet te doen hebben, dan kun je met deze game honderden uren vullen. Je hoeft dus geen rpg-fan te zijn om deze game vet te vinden, dus vind je de Fallout-serie hard dan vind je Skyrim ook dik.

Gameplay
Je speelt Skyrim vanuit first person mode, dus je ziet alleen je klauwen. Dus zeker op de oude consoles voelde Skyrim erg stijf aan qua gameplay. Je slaat met de ene hand en je blocked met je shield met de andere hand. Hieraan wen je wel na een paar gevechten, maar de Switch heeft toch wat nieuwe features toegevoegd. Je kunt je motion controllers gebruiken om met je boog te schieten of om met vuurballen te smijten. Ik vond dit een erg geinige toevoeging en het geeft je een meer meeslepend gevoel.

Je kiest in Skyrim geen class maar je levelt een bepaald type speelstijl. Dus wil jij bijvoorbeeld een Warrior spelen en iedereen neer rammen of vuurballen gooien op iedereens bek, dan is dat volledig jouw keuze. Je kunt dus eigen builds bedenken en deze volledig aanpassen op jou eigen manier van spelen. Het skillsysteem van Skyrim werkt ook heel basic. Voor elk level dat je stijgt krijg je 1 skill point, die kun je in drie attributen stoppen. Dit zijn Magicka(voor spells), Strenght(voor melee) en Stamina(is nodig voor rennen t/m slaan met zwaarden)

In Skyrim kun je alles craften, van armor t/m dikke zwaarden en pas op; dit is mega verslavend. Want ook deze skills moet je levelen en dit kost focking veel tijd, tot je eindelijk brute shit kan maken.
Behalve het craften van armor kun je ook potions maken met alchemy en heb je enchanting om permanent items te boosten. Een skill sla ik even over dat is namelijk cooking, dat doe ik namelijk thuis niet en dus ook zeker niet in mijn games 🙂 .

Je hebt ook een uitgebreid skill point systeem in Skyrim, opgedeeld in drie trees. Dit zijn Magic, Combat, Stealth. In iedere tree heb je verschillende skills die je kunt upgraden. Een skill point verdien je als je level up gaat, maar je kunt ze ook op andere manieren verkrijgen in de wereld. Je kunt dus zelf  hele builds verzinnen, maar voor de luie mensen onder ons, kun je natuurlijk ook veel toffe builds online vinden.

Questen
Skyrim heeft wel een main story quest die je kunt volgen om zo de game uit te spelen. Maar net zoals Falloutt wil ik je wel aanraden om zo veel mogelijk andere zaken te doen naast de main quest. Zo kun je een verhaallijn volgen om een weerwolf te worden, of kun je een hele oorlog uitvechten. Je komt echt van alles tegen. Dus houd je niet van lange games en van questen en exploren, dan is dit niet jou game.

Graphics
Ze hebben Skyrim wel opgepoetst voor de Switch, maar ik moet zeggen dat de PS4 versie wel mooier is. Tevens blijft Skyrim een grote game en daarbij horen ook de nodige glitches en bugs.
Deze bugs zijn al wel grotendeels opgelost versus de orginele release, maar goed, ze zijn er nog wel.
Maar de game is natuurlijk ook zes jaar oud en ik moet zeggen dat het na een uur spelen wel went. Het is heerlijk om de game weer te kunnen spelen of dit nou handheld is of op de tv.

Oordeel
Skyrim is een musthave game op de Switch, eerlijk gezegd moet iedereen deze in huis hebben. De game is inmiddels al wel verouderd qua gameplay en graphics, maar na een paar uren spelen zit je weer helemaal in het verhaal en merk je hier niks meer van. Skyrim op de Switch heeft alle DLC content erbij zitten en staat garant, als je alles maximaal wilt hebben, voor honderden uren speelplezier.
Dus mocht je nog een cadeau zoeken voor Sinterklaas, vraag deze game dan voor de Switch!

Day1 Review Score: - 8.1

8.1